Californicars

Montera ledramp till bil

En LED-ramp är extraljus till din bil monterade sida vid sida i en eller flera enheter. Ledramper ger dig en anpassad ljusbild och spridning som kan användas i riktigt mörka förhållanden. Om du behöver stor spridning eller en riktad stråle kan detta anpassas genom montering och vilken ledramp du väljer.

Ledramper drar väldigt lite el och kan därför till viss del användas även när bilen är avstängd som extra arbetsbelysning. Utöver rampen behöver du även fäste och relä men det finns ofta LED-ramp-paket som underlättar köpet.

Steg för steg - Montera ledramp

Att montera en ledramp är enklare än många tror. Följ våra steg som guidar dig genom processen. Här antar vi att du vill montera ledramp på registreringsplåten vilket är det allra enklaste.

  1. Montera bort regskylten och hållare.
    • Regskylten är ofta fäst i hållaren med en täckbricka (det står ofta bilhandlarens namn på denna). Ta bort täckbrickan så får du lätt bort regskylten.
  2. Ersätt med anpassat fäste för ledrampen
    • Fästet kan behöva böjas lite lätt för att få en kurva som följer kofångaren.
  3. Montera ledrampen på fästet
    • Om fästet är anpassat för att hålla din modell av ledramp är det bara att skruva fast, annars kan du behöva modifiera fästet eller ledrampen.
  4. Dra in kablarna till ledrampen genom bilens grill.
    • Anpassa kablarnas längd och fäst dem ordentligt i motorutrymmet så de inte fastnar eller går sönder under bilfärd eller drift.
  5. Montera och koppla in relä och el
    • Följ reläets monteringsanvisningar för att koppla in på rätt sätt. De är oftast mycket enkla att följa.
  6. Testa ledrampen
    • Det är lätt att råka koppla fel. Se till att du testar lamporna ordentligt så inget har blivit fel innan du tar ut fordonet i trafik igen.

LED-ramp på taket eller på registreringsskylt

Det allra enklaste är att sätta hållaren och montera ledramp på din registreringsskylt. Att montera ledramp vid registreringsskylten ger dig tillgång att dra kablar rakt in genom grillen och gör det väldigt lätt att återställa. En ledramp väger ett par kilo och nummerplåten behöver ett speciellt fäste som klarar vikten. Det måste du även ha om du vill montera ledramp på taket.

Nackdelen med att montera ledrampen på registreringsskylten är att den inte får användas som positions- eller halvljus på trafikerade vägar. I mitten av bilen måste det vara 600 mm ”rent” utrymme fritt från lampor och reflexer, enligt bland annat 39§ 21kap. av TSFS 2013:63 från Transportstyrelsen. Att använda en ledramp som helljus när den är monterad på nummerplåten är dock helt tillåtet.

Vilken LED-ramp ska man välja?

Ledramper brukar delas uppi två typer, arbetsljusramper och extraljus-ramper. Skillnaden är att en arbetsljusramp är en mer praktiskt inriktad ledramp som inte är lika riktad eller har lika lång kastlängd på ljuset. De kan dock användas även vid körning så länge som de uppfyller krav att inte användas så de bländar andra trafikanter.

En extraljus-ramp är något mer inriktad på att smälta in i bilens design och inte sticka ut för mycket. Dessa har blivit väldigt populära speciellt för nyare bilar som har sensorer och annat som inte fungerar när de har stora extraljus eller något annat monterat framför sig. 

För en äldre bil eller veteranbil skulle vi rekommendera extraljus-ramp. De kan gömmas lite enklare och kan hjälpa dig att få säkert ljus även från en gammal bil.

Alla LED-ramper fungerar i slutändan ungefär på samma sätt och har ungefär samma syfte. Det du ska titta efter för att avgöra om ljuset är praktiskt för dig är wattstyrkan (W) eller lumen (lm) (lumen är ett bättre och allt vanligare mått på ljusstyrka än watt), samt kastlängd på ljuskäglan från lampan.

LED-ramp monterat och klart

Det finns många ledramp-kit som är hopplockade och anpassade för att alla komponenter ska passa med varandra. För att få en helt monterad ledramp rekommenderar vi att du kontaktar din verkstad och ser om de kan hjälpa dig med slutmonteringen.

Vanliga extraljus eller LED-ramp?

Ledramper har en bra ljusbild som kan riktas efter behov och ger ett mycket bra ljus som är tydligt och fungerar lika bra på vägen som för att lysa upp en arbetsplats. Ledramper är också mycket slitstarka och håller för skakningar och tuffare slitage. Detta gör att de fungerar lika bra för en personbil som för en arbetsbil.

Regler för extraljus

Reglerna för belysning på bilen är relativt enkla i Sverige. Det är alltid vitt eller gult ljus som får användas framåt och rött som får användas bakåt på vägen. På Transportstyrelsen.se kan du läsa mer om regler för belysning.

Fördelar med LED

LED-lampor har många fördelar mot andra typer av extraljus. Bland annat har LED mycket längre livslängd än andra typer av ljuskällor. Halogen slutar fungera efter bara 400–1000 timmars användning, men LED-lampor kan hålla i runt 35 000 timmar. De har också en mycket lägre elförbrukning. 

LED kan göras mindre bländande än andra lamptyper så som halogen, trots att de kan vara minst lika starka. Detta då ljuset skapas i flera dioder som tillsammans är en större mer utspridd ljuskälla som är mer skonsam för ögonen än vad en enda glödtråd är.

Användningen av LED-lampor kräver dock att strålkastarhuset är anpassat för LED, vilket inte är ett problem för ledramper då husen redan är anpassade.

Fördelar med LED-ramp

  • Ger mycket ljus
  • Energieffektiva
  • Stryktåliga
  • Lång livslängd
  • Enkel montering
  • Fungerar bra i kyla
  • Flexibel funktion
  • Kan få väldigt riktat ljus
  • Miljövänlig produktion